בית הספר החדש לפסיכותרפיה שמח להזמין את ציבור המטפלות והמטפלים להשתתף במגוון הסדנאות והרצאות האורח אשר נקיים לאורך שנת הלימודים האקדמית 2011-2012. בהתאם לחזון בית-הספר, הקו המנחה בבחירת ההרצאות והסדנאות היה אינטגרטיבי, חווייתי ופוליטי.
הסדנאות פתוחות להרשמה לפסיכולוגים קליניים, שיקומיים ורפואיים, עו"סים קליניים, פסיכיאטרים מומחים ולבעלי תואר שני טיפולי אחר בעלי ניסיון קליני של ארבע שנים לפחות.
* לוחות הזמנים, עלויות הרשמה ומיקום מדוייק יתפרסמו בקרוב באתר בית הספר.
-
אז מהו בעצם, טיפול אינטגרטיבי? מבוא לגישות אינטגרטיביות בפסיכותרפיה/ד"ר ורה רומנוקרא עוד
-
אינטגרציה של גישות פסיכודינמיות וקוגניטיביות-התנהגותיות בטיפול בדיכאון/פרופ' גולן שחרקרא עוד
-
דיאלקטיקה בין התמקדות לאקספלורציה כמימד מקדם שינוי בטיפול/ד"ר שרון זיו ביימןקרא עוד
-
טיפול פוליטי? פסיכותרפיה כמרחב פוטנציאלי לאינטגרציה בין האישי לבין הפוליטי/ד"ר ניסים אבישרקרא עוד
-
היכרות עם גישת ההתמקדות -FOCUSING/דני שראלקרא עוד
-
דיסוציאציה: פרספקטיבה התייחסותית/ד"ר אפי זיוקרא עוד
-
מעצמי יחידאי לעצמיות מרובה: מחשיבה פסיכואנליטית לפרקטיקה חווייתית/ד"ר עופר מאוררקרא עוד
-
מין ומגדר בתיאוריה ובטיפול/ד"ר מיה מוכמלקרא עוד
-
"התשמע קולי רחוקי שלי, התשמע קולי באשר הנך" - הכרות חווייתית עם טכניקות מעולם הפסיכודרמה/גב' נילי אלגורקרא עוד
אז מהו בעצם, טיפול אינטגרטיבי? מבוא לגישות אינטגרטיביות בפסיכותרפיה
הרוב המכריע של העוסקים במקצועות הטיפול הנפשי מתארים את האוריינטציה המקצועית שלהם כשילוב אקלקטי או אינטגרטיבי כלשהו, כך שאין זה מקרי כי הפסיכותרפיה האינטגרטיבית נחשבת ל'גל החמישי' בפסיכותרפיה. בסדנא זו יוצגו בפני המשתתפים המודלים האינטגרטיביים המרכזיים, נעסוק באינטגרציה תיאורטית, ברעיון 'הגורמים המשותפים' כמודל אינטגרטיבי, באקלקטיות ובאינטגרציה מטה-תיאורטית. מטרת הסדנא היא בחינת היסודות הפילוסופיים, המדעיים והקליניים של מסורות אינטגרטיביות מרכזיות אלו.
על המנחה:
ד"ר רומנו היא בוגרת המסלול לדוקטורט בפסיכולוגיה יעוצית באוניברסיטת מק'גיל. היא עבדה כפסיכולוגית מטפלת, כרכזת מערך ההכשרה המעשית, כמדריכה וכמרצה לפסיכולוגיה ופסיכותרפיה. כיום ד"ר רומנו עובדת במונטריאול בשרותי היעוץ של אוניברסיטת מק'גיל ובתוכנית ליעוץ פסיכולוגי בפקולטה לחינוך וגם בקליניקה פרטית. בישראל היא חברת סגל ומרצה בבית הספר החדש לפסיכותרפיה. ד"ר רומנו עובדת בעיקר עם מבוגרים, צעירים וזוגות מנקודת המבט של הטיפול האינטגרטיבי. תחומי המחקר וההוראה של ד"ר רומנו כוללים מחקרי תוצאה ותהליך בפסיכותרפיה, הדרכה והוראה, אתיקה, אינטגרציה וגורמים משותפים.
אינטגרציה של גישות פסיכודינמיות וקוגניטיביות-התנהגותיות בטיפול בדיכאון
סדנת יום אינטנסיבית המציגה גישה אינטגרטיבית חדשנית לטיפול בדיכאון.
במהלך הסדנה יוצג מודל טיפולי אינטגרטיבי לדיכאון חד קוטבי, המבוסס על תיאורית הפעולה (Action Theory) ועל מחקר אמפירי תומך. המודל מתיישב עם שלושת הגישות המרכזיות בפסיכותרפיה - הפסיכודינאמית, הקוגניטיבית-התנהגותית, והמשפחתית-מערכתית, אבל גם מציע שילוב של התערבויות אקטיביות, קוגניטיביות-התנהגותיות (כגון תפעול התנהגותי, הבנייה מחדש קוגניטיבית, קשיבות) בטיפול פסיכודינאמי בדיכאון. הצגת המודל תלווה בעקרונות להמשגת מקרה, תכנון טיפול, והתערבויות שונות בדיכאון בטווח רחב של גילאים.
במהלך הסדנה יוצג מודל טיפולי אינטגרטיבי לדיכאון חד קוטבי, המבוסס על תיאורית הפעולה (Action Theory) ועל מחקר אמפירי תומך. המודל מתיישב עם שלושת הגישות המרכזיות בפסיכותרפיה - הפסיכודינאמית, הקוגניטיבית-התנהגותית, והמשפחתית-מערכתית, אבל גם מציע שילוב של התערבויות אקטיביות, קוגניטיביות-התנהגותיות (כגון תפעול התנהגותי, הבנייה מחדש קוגניטיבית, קשיבות) בטיפול פסיכודינאמי בדיכאון. הצגת המודל תלווה בעקרונות להמשגת מקרה, תכנון טיפול, והתערבויות שונות בדיכאון בטווח רחב של גילאים.
על המנחה:
פרופ' שחר הוא מומחה בפסיכולוגיה קלינית ורפואית. את התמחותו הקלינית עשה במרכז לבריאות הנפש שלוותה ובמרכז לחקר הילד של אוניברסיטת Yale ארה"ב. כיום פרופ' שחר הוא פרופסור מן המניין במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב ופרופסור אורח לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת Yale. פרופ' שחר עוסק בפסיכו דיאגנוסטיקה במצבים פסיכותפולוגיים מורכבים ובפסיכותרפיה אינטגרטיבית במצבים קומורבידיים וכרוניים וכן במצבים פסיכוסומאטיים. תחומי המחקר של פרופ' שחר כוללים את הקשר בין אישיות ומצבי לחץ בהתפתחות פסיכופתולוגיה, פסיכוסומטיקה וטיפול. לאחרונה התמנה לעורך הראשי של הז'ורנל הבינלאומי החשוב The Journal of Psychotherapy Integration.
דיאלקטיקה בין התמקדות לאקספלורציה כמימד מקדם שינוי בטיפול
הפסיכותרפיה על גישותיה השונות מציעה שתי עמדות שונות לגבי אופי התהליך הטיפולי על פני ציר מרכזי שבקצהו האחד 'התמקדות' ובקצהו השני 'אקספלורציה'. בקצה האחד, גישות רבות שרואות את ליבת תהליך הריפוי בעיבודו של מוקד טיפולי בעזרת כלים חווייתיים, פרשניים, חשיבתיים והתנהגותיים (נרטיב, פרשנות מרכזית, כאב כרוני, סכמה, קונפליקט מרכזי ועוד). מאידך, בקצה השני של הציר, גישות המדגישות תהליך טיפולי הקורא לאקספלורציה של הנפש ולחקירה פנימית הדורשים מסע שאינו מכוון, חיפוש אסוציאטיבי פתוח המזמין מפגש עם תחושות וחוויות שאינן ידועות מראש. בסדנה יוצגו שתי העמדות הללו ויונח הבסיס התיאורטי לתפיסה כי התנועה הדיאלקטית ביניהן היא המייצרת תנאים לשינוי נפשי. בסדנא תודגם עבודה טיפולית מתוך תפיסה דיאלקטית זו.
על המנחה:
ד"ר שרון זיו ביימן (Ph.D) היא פסיכולוגית קלינית, מטפלת בפרקטיקה פרטית, מנהלת של 'קבוצת שיח מכון לפסיכותרפיה התייחסותית' ושל 'מרכז שדות יעד חן לשירותים פסיכולוגיים'. היא חברת סגל במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, מלמדת בתוכנית MA בפסיכולוגיה קלינית באונ' תל אביב ובביה"ס לפסיכותרפיה ממוקדת קצרת מועד ע"ש אלי חן ז"ל. יו"ר הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית (הסניף הישראלי שלה- IARPP) וחברת הבורד של האיגוד הבינ"ל לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית. חברה באגודה הישראלית לפסיכותרפיה ממוקדת. המנהלת המקצועית של פורטל בטיפולנט. חוקרת את יחסי הגומלין בין תהליכי שינוי וטכניקות טיפוליות ועוסקת בהוראה של תיאוריות ומיומנויות טיפוליות.
טיפול פוליטי? פסיכותרפיה כמרחב פוטנציאלי לאינטגרציה בין האישי לבין הפוליטי
מטפלים רבים מוצאים עצמם מגששים באפילה, חוששים, מעזים, אך לרוב לא בטוחים: האם ייתכן טיפול פוליטי? ואם כן, מהו טיבו של טיפול מעין זה? הסדנה תעסוק במרחב שבין האישי והפוליטי (פוליטיקה 'קטנה' ו'גדולה') ובאפשרות לבחון מרחב זה בטיפול כאמצעי טיפולי ממדרגה ראשונה. בסדנה נפתח פתח להתנסות בעבודה ממין זה, כך שגם מסגרת זו תהווה מרחב פוטנציאלי להתפתחות אישית ומקצועית. דרך התוודעות לספרות הקיימת בתחום ולדרכי ההמשגה הרלבנטיות, ההשתתפות בסדנה תאפשר התייחסות להיבטים הפוליטיים של החוויה האנושית (האישית והקולקטיבית) באופן מודע ובטוח יותר.
על המנחה:
ד"ר ניסים אבישר (Ph.D) הוא פסיכולוג קליני, מרצה בביה"ס לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי ובמסגרות אקדמיות נוספות. בעבודת הדוקטורט בחן את יחסי הגומלין שבין הפסיכולוגיה לבין הפוליטיקה במובנה הרחב, באינתיפאדה הראשונה ובהווה. ממקימי קבוצת "פסיכואקטיב", מטפלים למען זכויות אדם, דיאלוג ושלום. חוקר בתחום יחסי הגומלין שבין הפסיכולוגיה (והפסיכותרפיה בפרט) לבין הפוליטיקה, במובנה הרחב.
היכרות עם גישת ההתמקדות -FOCUSING
שיטת 'ההתמקדות' היא תהליך שעקרונותיו זוהו ופותחו על ידי הפילוסוף והפסיכולוג י. ג'נדלין, אשר זיהה סוג מיוחד של מודעות נפשית-גופנית אצל מטופלים שהצליחו להתקדם משמעותית בתהליך טיפולי. הוא פיתח את שיטת ההתמקדות כדרך להיעזר במיומנות הזאת זו ולטפל דרכה. במרכז התהליך מתן תשומת לב לדרך שבה הגוף שלנו חווה מצבים שונים בחיינו. לפי גישה זו, אם נאפשר לעצמנו לזהות את התחושה המורגשת בגופנו, לשהות אתה באופן סקרני ומקבל היא תיפתח בפנינו ותסייע לנו לפגוש רגשות חבויים, לשחרר בעדינות מצבים תקועים והיא עשויה גם להצביע על צעדי פעולה שנמנענו לעשותם קודם לכן.
הסדנא המוצעת תכלול שלושה מפגשים בני 4 שעות כל אחד, שבה יוצגו ויתורגלו מושגי היסוד של ה'התמקדות'. כדי להעמיק את הלמידה המשתתפים נדרשים לתרגל בין המפגשים בטלפון בזוגות ולקרוא חומר שיינתן. הסדנא תאפשר היכרות ו'טעימה' מהגישה. לבוגרי הסדנא שיהיו מעוניינים בהעמקה וביישום הגישה לטיפול תוצענה מסגרות להמשך הלמידה והתרגול.
הסדנא המוצעת תכלול שלושה מפגשים בני 4 שעות כל אחד, שבה יוצגו ויתורגלו מושגי היסוד של ה'התמקדות'. כדי להעמיק את הלמידה המשתתפים נדרשים לתרגל בין המפגשים בטלפון בזוגות ולקרוא חומר שיינתן. הסדנא תאפשר היכרות ו'טעימה' מהגישה. לבוגרי הסדנא שיהיו מעוניינים בהעמקה וביישום הגישה לטיפול תוצענה מסגרות להמשך הלמידה והתרגול.
על המנחה:
דני שראל הוא פסיכולוג קליני ומדריך בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכודינמית - אינטרסובייקטיבית. מוסמך כמנחה התמקדות מטעם מכון ניו יורק להתמקדות. משלב התמקדות בעבודה טיפולית ברוח ויניקוטיאנית. מתעניין ולומד פסיכולוגיה בודהיסטית, עובד ומלמד בירושלים.
דיסוציאציה: פרספקטיבה התייחסותית
טיפול התייחסותי, בדגש שהוא מניח על הדינמיקה הדיאדית (מטפלת/מטופלת) ועל המטריצה הטראנספריאלית והקאונטר-טראנספריאלית, מאפשר לנו גישה רחבה אל הזיכרון הטראומטי ולאופני ההתפצלות שלו אל חלקי עצמי דיסוציאטיביים. דיסוציאציה מתבטאת בחדר הטיפולים, בין השאר, דרך הדינמיקה הדיאדית ועל כן יכולה לעבור עיבוד דרך הדגש על דינמיקה זו. הסדנא תעסוק בפעילותם המורכבת של מנגנונים דיסוציאטיביים על המטריצה הטראנספריאלית והקאונטר-טראנספריאלית של הדיאדה הטיפולית. נדון בהבדלים בין הדחקה ודיסוציאציה, בקשרים בין דיסוציאציה ובושה, ובזיהוי ההנכחות של הזיכרון הדיסוציאטיבי בדינמיקה האינטרסובייקטיבית.
על המנחה:
ד"ר אפי זיו (PhD, MSW) הינה מומחית לטיפול בטראומה מינית. היא מרצה ללימודי מגדר באוניברסיטת תל אביב, בעלת קליניקה פרטית ומכשירה אנשי מקצוע בתחום של טראומה מינית במסגרת קליניקה "מעוף" שבניהולה ובמסגרת מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בתל אביב. ד"ר זיו גם מרכזת את תחום טראומה ב"קבוצת שיח לפסיכותרפיה בגישה ההתייחסותית". היא כותבת ומרצה בארץ ובחו"ל. מאמרה האחרון "גבריות תחת מתקפה: מבט מחודש על טראומה מינית בגברים" יופיע בגיליון הקרוב של "שיחות".
מעצמי יחידאי לעצמיות מרובה: מחשיבה פסיכואנליטית לפרקטיקה חווייתית
השפה האנליטית השתנתה משפה של קונפליקט לשפה של חסך, ותשומת הלב הקלינית שלנו עברה מההגנות-מבוססות-ההדחקה אל עבר הדיסוציאציה והפיצול. השינוי הוא כה דרמטי, עד כדי המשגת כל הפרעות האישיות כנובעות מטראומות יחסים המייצרות מבנה אינטרה-פסיכי דיסוציאטיבי ומרובה פיצולים. מודל העצמי היחידאי הפך, כך נראה, לנחלת העבר, אך מבחינת הטכניקה הטיפולית נדמה כי הפסיכואנליזה עדיין מחפשת את דרכה, שכן הכלי המרכזי להשגת השינוי נותר אינטרפרטטיבי באופיו: התערבות המקדמת תובנה. בגישות טיפוליות אחרות, שאינן אנליטיות באופיין, קיימות כבר מזה שנים רבות טכניקות שונות להתמודדות עם בעיית הדיסוציאציה והפיצול: טכניקות חווייתיות. מעצם מהותן, טכניקות אלו מתאפיינות בכוח מרשים 'לעורר לחיים' מצבי-עצמי מנותקים וחלקי-עצמי מושתקים. עם הופעתם של אלה, עשוי להיפתח פתח אל דיאלוגים מקדמי-אינטגרציה. בסדנא נתאר את השינוי התיאורטי שחל בפסיכואנליזה ואת האפשרויות הקליניות החדשות שנפתחות בפני מטפלים ומטפלות שמוכנים לשלב עבודה טיפולית חווייתית בעבודתם הדינמית הקלאסית. למעשה, ננסה לצעוד על גשר חדש על פני מים סוערים: גשר היוצא מגדת ההמשגה האנליטית ומגיע אל גדת הפרקטיקה החווייתית.
על המנחה:
ד"ר עופר מאורר (Ph.D) הוא פסיכולוג קליני ומרצה לפסיכולוגיה ופסיכותרפיה בנושאים של מיניות, מגדר ופסיכותרפיה. מייסד ומנהל בית הספר החדש לפסיכותרפיה, ממקימי המכון הישראלי לסכמה תרפיה ומנהל מרכז 'שלבים' ליעוץ וטיפול אינטגרטיבי. חבר סגל במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה ובתוכנית להכשרת מטפלים מיניים של ביה"ס לעבודה סוציאלית באונ' בר-אילן. לשעבר ראש המגמה לתואר שני ביעוץ אינטגרטיבי בשלוחת אונ' דרבי בישראל. בוגר תוכנית ההכשרה הארבע-שנתית למטפלים בגישה ההתתייחסותית במכון שיח וחבר בפורום הישראלי ובאיגוד הבינ"ל לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית. מייסד ומנהל של 'צוות מטפלים גיי-פרנדלי', מכון
מין ומגדר בתיאוריה ובטיפול
מין ומגדר הינם היבטים המשפיעים באופנים רבים ושונים על תיאוריות פסיכולוגיות, על המחקר בפסיכולוגיה, על תחום האבחון ועל טיפול פסיכולוגי. בחלקה הראשון של הסדנה יינתנו מספר כלים לקריאה מגדרית ביקורתית של כתבים תיאורטיים, קליניים ומחקריים בפסיכולוגיה. נקרא קטעים קצרים מכתבים קלאסיים ועכשוויים, ונלמד לזהות הטיות מגדריות הקשורות בתפיסות לגבי מהו אדם ולגבי דרכי התפתחותו, יחסיו הבינאישיים, מניעיו, ועוד. נעלה שאלות בנוגע לאופנים הגלויים והסמויים שבהם מגדר משפיע על הבנת המתרחש בטיפול ועל כתיבה של תיאורי מקרה. בחלקה השני של הסדנה תוצע מסגרת לחשיבה משותפת על האופן שבו תפיסותינו לגבי מין ומגדר משתתפות בהבניית הטיפול ובעיצוב הגבולות של המתרחש בתוכו. המשתתפות/ים יוזמנו לחשוב ולהתדיין על תפיסותיהן/ם לגבי השאלה מהי זהות מינית, כיצד היא מתעצבת ומהם הגורמים המשפיעים על התפתחותה. כמו כן, נדון בשאלה כיצד התפיסות הללו משפיעות על מקומם/ן של המשתתפים/ות כמטפלים וכמטפלות, תוך דיון בדוגמאות קליניות.
על המנחה:
ד"ר מיה מוכמל (Ph.D) היא פסיכולוגית קלינית, מלמדת קורסים בפסיכולוגיה ומגדר, מנהלת קליניקה פרטית ומנחה קבוצות של פעילים חברתיים. כתיבתה עוסקת בתפר שבין פסיכולוגיה, חברה ופוליטיקה, ובהיסטוריה של מושגים פסיכואנליטיים. עבודת הדוקטורט שלה "גבולות בלא נחת: ביקורת פסיכואנליטית על מושג הגבול", נכתבה בתכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן. בעבודתה הקלינית משלבת ידע מתחומי ביקורת התרבות והמגדר להבנה של מצבים ותהליכים נפשיים ולהתמודדות עימם.
"התשמע קולי רחוקי שלי, התשמע קולי באשר הנך" - הכרות חווייתית עם טכניקות מעולם הפסיכודרמה
הסדנא המוצעת תכלול שלושה מפגשים בני ארבע שעות, בה נתוודע דרך תרגול אל מספר טכניקות פסיכודרמטיות, ובהמשך נקיים עיבוד משותף של התהליך לשם בחינת מאפייניה של עבודה טיפולית המשלבת הבעה ויצירה. נתבונן על כוחה של למידה תוך-אישית ובינאישית ויזואלית ואקטיבית, על הקשר בין ביטויי הספונטאניות לבין הרצון והחופש לבחור ועל דרך השתקפותן "מעל פני המים" של מחשבות, רגשות, זיכרונות ותחושות באמצעות משחק וחילוף תפקידים.
הפסיכותרפיה האקזיסטנציאלית תוהה עד כמה יש לאדם את החופש להשתנות?
מהו החופש של האדם לרצות, לבחור, לפעול? המציאות שסביבנו מסייעת להכחשה כאשר אנחנו יוצרים את עולמנו באופן כזה שהוא נראה לעתים כאילו והוא בלתי תלוי במעשינו אנו. 'לקיחת אחריות' פירושה גם להיות מודעים לכך שהאדם הוא היוצר הבלעדי של גורלו, של אסונו, של רגשותיו, של סבלו ושל יסוריו. הפסיכודרמה המתבססת על ביטוי ספונטאני בדרך של התנסות חווייתית ויזואלית ואקטיבית, מייצרת מגע ופותחת צוהר חדש אל לב לבו של הקונפליקט האקזיסטנציאליסטי שתואר לעיל. זהו צוהר חדש אל הקשר המורכב שבין האדם המושפע מהעולם שסביבו לבין האדם המשפיע על המציאות החיצונית והפנימית באופן פעיל ונחרץ. הפסיכודרמה מזמינה את המטופל, כמו גם את המטפל, למגע יותר אמפטי וחומל עם עצמו.
הפסיכותרפיה האקזיסטנציאלית תוהה עד כמה יש לאדם את החופש להשתנות?
מהו החופש של האדם לרצות, לבחור, לפעול? המציאות שסביבנו מסייעת להכחשה כאשר אנחנו יוצרים את עולמנו באופן כזה שהוא נראה לעתים כאילו והוא בלתי תלוי במעשינו אנו. 'לקיחת אחריות' פירושה גם להיות מודעים לכך שהאדם הוא היוצר הבלעדי של גורלו, של אסונו, של רגשותיו, של סבלו ושל יסוריו. הפסיכודרמה המתבססת על ביטוי ספונטאני בדרך של התנסות חווייתית ויזואלית ואקטיבית, מייצרת מגע ופותחת צוהר חדש אל לב לבו של הקונפליקט האקזיסטנציאליסטי שתואר לעיל. זהו צוהר חדש אל הקשר המורכב שבין האדם המושפע מהעולם שסביבו לבין האדם המשפיע על המציאות החיצונית והפנימית באופן פעיל ונחרץ. הפסיכודרמה מזמינה את המטופל, כמו גם את המטפל, למגע יותר אמפטי וחומל עם עצמו.
על המנחה:
לנילי אלגור M.A. תרפיה בשילוב הבעה ויצירה, עם התמחות בפסיכודרמה ובהנחיית קבוצות. היא מכשירה מטפלים ומנחים בשילוב אמנויות באוניברסיטת לסלי, במכללה האקדמית בית ברל ובמכללות פרטיות, עוסקת בייעוץ טיפולי חינוכי במסגרת שפ"י משרד החינוך, בטיפול באגף השיקום של משרד הביטחון, בטיפול בנפגעי הלם קרב בבי"ח לב השרון ובטיפול בילדים לקויי למידה ובהורים לילדים ליקויי למידה. גב' אלגור מנחה סדנאות פרטיות ומטפלת בקליניקה פרטית.