סכמה תרפיה / פרופ' אשכול רפאלי
סכמה תרפיה בשבעה מפגשים אינטנסיביים:
עבודה טיפולית אפקטיבית עם מטופלים הסובלים מהפרעות אישיות קשות
עם פרופ' אשכול רפאלי
סכמה תרפיה (Schema Therapy) הינה שיטת טיפול חדשנית שהתפתחה לכדי טיפול אינטגרטיבי ייחודי המותאם לכל קשת הפרעות האישיות וכן לקשיים רגשיים ובין-אישיים מתמשכים. השיטה פותחה על-ידי דר' ג'פרי יאנג ומעוררת עניין רב בעולם, במיוחד לאחר שבשנים האחרונות זכתה לתיקוף מחקרי מרשים בכל הנוגע ליעילותה הרבה בטיפול בהפרעות אישיות קשות.
על פי הסכמה תרפיה, יש לכל בני האדם צרכים רגשיים מרכזיים ומשותפים (לדוגמא, צורך בביטחון, אישור, אוטונומיה, גבולות מציאותיים וכדומה). כאשר צרכים אלו אינם מסופקים או כשהם מסופקים באופן בלתי-הולם נוצרות באדם סכמות בלתי אדפטיביות, מעין תבניות פנימיות מתמשכות המכילות מחשבות, רגשות, תמונות, זיכרונות ותחושות גוף. סכמות אלה ממשיכות לכוון ולהנחות את האדם בתפיסתו ובהתנהלותו בעולם.
נוסף על הצרכים האוניברסליים והסכמות, תשומת-לב רבה מוקדשת בסכמה תרפיה גם למצבי-הסכמה (modes): הסכמות, הרגשות, מצבי הרוח, או ההתנהגויות הנובעות מהם, שפעילים אצל האדם ברגע מסוים. מצבי-סכמה הם בני-חלוף: בכל רגע נתון נמצא הפרט בעיקר במצב-סכמה מסוים (למשל: במצב-הסכמה של 'הילד הפגיע'). רוב האנשים עוברים בין מצבי-סכמה שונים לאורך זמן, אך בהפרעות אישיות המצבים הללו קיצוניים יותר והמעברים ביניהם עלולים להיות חדים ופתאומיים, עם דיסוציאציה ניכרת ביניהם. למעשה, מושג מצב-הסכמה פותח בדיוק בשל ההבנה שמושג הסכמה לבדו מתקשה להסביר את התנודתיות הרבה המאפיינת את תפקודם של הסובלים מהפרעת אישיות גבולית או נרקיסיסטית, אנשים החווים תנודות מהירות ועזות בתחושות הזהות שלהם ובמצב רוחם.
עמדה טיפולית עיקרית בסכמה תרפיה היא עמדת העימות האמפתי (empathic confrontation). בעמדה זו, מגלה המטפל אמפתיה כלפי המטופל ומתקף את הגורמים ההתפתחותיים שהובילו להתפתחות הסכמה שלו (כלומר, לסבל הטבוע במצב-הסכמה של 'הילד הפגיע', ולסיבות שככל הנראה הובילו להופעת הסכמות או מצבי-הסכמה הטיפוסיים), וגם לרגשותיו וכאבו של המטופל בהווה. באותה עת, המטפל גם מעמת את המטופל עם המציאות ועם השלכותיו האמיתיות של מצב הסכמה הבלתי-אדפיטיבי. במילים אחרות, המטפל מצביע על האופנים בהם נקודת המבט של הסכמה הינה בלתי-מסתגלת ואינה הולמת עוד את המציאות בהווה. חשוב לומר כי את העימות האמפתי מאזנת כל העת עמדה בסיסית נוספת: עמדת ההורות המתקנת החלקית (limited reparenting). עמדה זו מנחה את מאמצי המטפל ליצור, בתוך הקשר הטיפולי, חוויה רגשית (ובין-אישית) מתקנת, על ידי מתן מענה (חלקי אמנם) לצרכים הרגשיים הבלתי-מסופקים הדוחקים ביותר של המטופל מעמדה זו, מספק המטפל לחלקי העצמי השונים של המטופל את אותם צרכים התפתחותיים להם היו זקוקים בעבר ושאותם לא קיבלו במידה מספקת.
הקורס מיועד לפסיכולוגים קליניים, שיקומיים ורפואיים, עובדים סוציאלים קליניים, פסיכיאטרים מומחים ופסיכותרפיסטים בעלי תואר שני בתחום בריאות הנפש בעלי ניסיון קליני של ארבע שנים לפחות, ומגע עכשווי עם מטופלים איתם ניתן ליישם את שיטת הטיפול. יתרון לניסיון לימודי/מעשי קודם בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי.
הקורס כולל מספר יחידות הוראה שנוגעות למרכיבים השונים של הסכמה תרפיה:
היכרות עם הרקע ההיסטורי להתפתחות הגישה, המודל הרעיוני-תיאורטי: צרכים בסיסיים, סכמות, סגנונות התמודדות ומצבי סכמה, השלבים של הטיפול והמעבר ביניהם, קצב הטיפול, שלב ההערכה, כלי הערכה עם דגש על ניטור עצמי ועבודה בדמיון, המשגה טיפולית בסכמה תרפיה, ארגז הכלים: טכניקות חוויתיות של עבודה בדמיון ועבודה עם כסאות, העמדה הטיפולית הבסיסית: הורות חלקית מתקנת ועימות אמפתי, הסכמות ומצבי-הסכמה של המטפל/ת, עבודה עם הפרעות אישיות מסוגים שונים: נרקיסיסטית, גבולית, תלותיות-המנעותיות וכן שילוב של סכמה תרפיה עם גישות טיפוליות אחרות.
בקורס ייעשה שימוש בהרצאות, סרטי וידאו של פגישות טיפוליות ותרגולים חווייתים במודל fishbowl, עבודה חווייתית בזוגות ובקבוצות קטנות.
- בוגרי הקורס יקבלו תעודה המעידה על סיום קורס ההכשרה המתקדם בסכמה תרפיה מטעם בית הספר החדש לפסיכותרפיה והמכון הישראלי לסכמה תרפיה.
- השתתפות בקורס תמלא שניים מהמרכיבים הנדרשים לצורך הגשת בקשה להכרה כמטפל סכמה-תרפיה מוסמך ומוכר על-ידי ארגון ה-International Society of Schema Therapy (ISST): המרכיב הדידקטי (השתתפות בלמידה פרונטלית) והמרכיב ההתנסותי (השתתפות בסדנאות הכוללות תרגול והתנסות). לשם קבלת הכרה זו יש צורך בעמידה במרכיב שלישי (של הדרכות והגשת הקלטות של פגישות טיפוליות). מרכיב זה לא יכלל בקורס עצמו, אך למשתתפים בקורס תוצע אפשרות של הדרכה קבוצתית ברצף אחד עם מפגשי הקורס. אפשרות זו תידון עם המרצה עם תחילת הקורס.
תהליך ההרשמה
תנאי הקבלה
הקורס מיועד לפסיכולוגים קליניים, שיקומיים ורפואיים, עובדים סוציאליים קליניים, פסיכיאטרים מומחים ופסיכותרפיסטים בעלי תואר שני בתחום בריאות הנפש בעלי ניסיון קליני של ארבע שנים לפחות, ומגע עכשווי עם מטופלים איתם ניתן ליישם את שיטת הטיפול.
יתרון לניסיון לימודי/מעשי קודם בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי.
על כל הנרשמים לעמוד בהליך הרישום הפורמלי. חלק מהפונים יוזמנו לראיון קבלה אישי.
מבנה הקורס
הקורס ייערך לאורך שבעה מפגשים אינטנסיביים בימי רביעי אחת לשבועיים משעה 09:00 ועד 16:00 :
12.11, 26.11, 10.12, דילוג, 31.12, 7.1, 21.1, 4.2
המפגשים יתקיימו בבית הספר החדש לפסיכותרפיה, מרכז מפ"ט עמל, רח' קהילת קייב 17, צפון ת"א (בסמוך לתיכון ליידי דייויס).
שכר הלימוד
שכר הלימוד הינו 6400 ₪. (ר' להלן – יש הנחה להרשמה מוקדמת עד 1.8.14)
יש אפשרות לפריסה חודשית לאורך כל הקורס (התשלום בצ'קים או במזומן). דמי ההרשמה על סך 500 ₪ כלולים בתשלום זה. ניתן לבטל את ההרשמה עד לתאריך 1.9.14 אז יוחזרו הצ'קים לנרשם מלבד דמי ההרשמה בסך 500 ש"ח. ביטול הרשמה לאחר מכן לא יאפשר החזרת התשלום.
* במידה ותיפתח קבוצת הדרכה שתלווה את הקורס בהדרכה קבוצתית, התשלום עבור ההשתתפות בה ייעשה בנפרד וישירות למדריך/ה.
הרשמה מוקדמת
הנחה בגובה 500 ש"ח תינתן לנרשמים עד 1.8.14.
יש לשלוח קורות חיים (רזומה) אל תיבת המייל שלנו: PsychotherpayNewSchool@gmail.com .
לאחר קבלת קורות החיים יוזמנו חלק מהמועמדים לראיון אישי עם המרצה.
בתוך מספר ימים תימסר תשובה למרואיין/ת ובמידה והתשובה חיובית יתבקשו לשלם 500 ₪ דמי הרשמה (כלולים בעלות שכר הלימוד).
לבירורים ושאלות ניתן לפנות אל מזכירות בית הספר בטלפון 0523-281-781
אודות המרצה
פרופ' אשכול רפאלי - ראש המגמה לפסיכולוגיה קלינית של המבוגר באונ' בר-אילן וממקימי המכון הישראלי לסכמה תרפיה. אחרי לימודי הב"א באונ' העברית המשיך בלימודיו לדוקטורט בפסיכולוגיה קלינית ואישיותית באונ' נורת'ווסטרן, ליד שיקגו, שם הוכשר במחקר ובטיפול בדגש קונטיבי-התנהגותי. לאחר התמחות בביה"ח הפסיכיאטרי מקליין המסונף לביה"ס לרפואה של הארוורד, בבוסטון, עבר לניו-יורק, שם השלים פוסט-דוקטורט בפסיכולוגיה חברתית באונ' ניו-יורק NYU ועבר הכשרה בטיפול משפחתי-מערכתי במרכז מינושין. בשנת 2003 הצטרף אשכול כחבר סגל במחלקה לפסיכולוגיה של בארנרד קולג' באונ' קולומביה ניו-יורק, שם הוא ממשיך לשמש במעמד של מדען חוקר. בשנותיו בניו-יורק, הצטרף לצוות המכון לסכמה תרפיה בראשותו של ג'פרי יאנג, שם שימש כמטפל וכמדריך. מאז חזרתו לארץ, ב-2009, הקים אשכול מעבדת מחקר במחלקה לפסיכולוגיה ובמרכז לחקר המח בבר-אילן. מעבדה זו עוסקת במחקר בסיסי המתמקד בתהליכי אפקט וקוגניציה חברתית בקרב הסובלים מהפרעות אישיות ובתהליכים יום-יומיים בקשרים זוגיים, וכן במחקר קליני המתמקד בבדיקת מנגנוני הפעולה של טיפול ממוקד סכמות להפרעות אישיות המנעותיות ובבדיקת יעילותו של טיפול זה. אשכול הוא מחברו של הספר "Schema Therapy: Distinctive Features", ביחד עם ג'פרי יאנג ודיוויד ברנסטין. ספר זה יצא בשנת 2010 בהוצאת Routledge.