הדרכה פסיכודינמית חוויתית-תהליכית
קורס סמסטריאלי למדריכים ולמדריכים שבדרך
בהנחיית ג'רמי רוז
תאור הקורס
ההדרכה המקצועית מספקת לנו עזרה חיונית בהתמודדותנו עם קשיים המתעוררים בעבודתנו עם מטופלים ועם מודרכים. בנוסף, היא משמשת מעבדה לחקירת התכנים והתהליכים הפסיכו דינמיים המופיעים בקשר הטיפולי, להעמקת יכולות המשגה היאורתיות, ולתירגול ולפיתוח מיומנויות טיפוליות. באופן בלתי נמנע, היא גם תורמת לנו ישירות לתהליכי ההתפתחות האישיים שלנו.
הדרכה פסיכו דינמית חווייתית-תהליכית הינה גישה המאפשרת למדריך ולמודרך כאחד לפגוש תכנים לא מודעים המשתחזרים ספונטאנית במפגש ההדרכתי, ויחדיו לעבדם וללבנם.
המשורר הבריטי ג'ון קיטס (1817) יצר את המושג NEGATIVE CAPABILITY, כדי להצביע על "היכולת לשאת אי וודאות, תעלומה, וספקות מבלי לסגור בטרם עת את המרחב החווייתי-תודעתי באמצעות ההיאחזות בעובדות ובהגיון". מושג זה שימש במישרין את ביון בהתייחסו ליכולת לשאת את הכאב, הבעתה והבילבול שמתעוררים ככל שאנו שוהים במצב של 'אי הידיעה', "ולהתגבר פעם אחר פעם על הדחף לכפות וודאויות אומניפוטנטיות מוכנות מראש על מצבים לא מוגדרים". תחת כותרות מגוונות ובשמות שונים, עקרון 'היכולת לא…' מופיע בעקיפין אצל תיאורטיקנים פסיכואנליטיים רבים מזרמים מגוונים.
יכולת סבילה זו, להשהות את פעולות הארגון, ההמשגה והניתוח האינטלקטואליים ולהישאר ב'תשומת לב מרחפת ואחידה' (פרויד), מהווה הבסיס לפוזיציה החווייתית-תהליכית בטיפול ובהדרכה. היא מאפשרת לנו להתפנות לקליטת התכנים הפסיכו דינמיים שזמינים בזמן המפגש ושהמגע עימם תומך במישרין בתהליכי ההתמרה הנחוצים באותה העת למטופל או למודרך. תכנים אשר משתחזרים באופן מהימן ועקבי בכל מפגש טיפולי והדרכתי ולובשים צורה של תחושות גופניות ורגשיות (EMBODIED CONSCIOUSNESS), של אסוציאציות, מחשבות אידאוסינקרטיות וחלומות בהקיץ (REVERIE), ושל פעולות שממחיזות את הלא מודע של המטפל/מטופל מדריך/מודרך (ENACTMENT). בעמדה זו, 'החוויה החיה' (אלוורז) הופכת למוקד ענייננו וליעד התערבויותינו. המטופל/מטפל או מודרך/מדריך הופכים שותפים לגלישה האקספלורטיבית 'לתוך מאורת הארנב', שבחלקה 'לא נחשבה' (בולאס) ובחלקה לא 'נחלמה' (ביון, אגדן), ובחלקה לעולם לא התקיימה עד שיצרנו אותה (ד. סטרן), וחווינו וחיינו אותה יחדיו (ווניקוט).
סירלס (1955) כתב על "תהליך הרפלקציה" בהדרכה מקצועית (מושג שמוכר לנו היום כ"תהליך המקביל") כתופעה בה "רגשות הנחווים על ידי המדריך… מספקים הבהרה יקרת ערך אודות התהליכים המאפיינים את מערכת היחסים בין המודרך לפציינט." תופעה זו מתרחשת באופן עקבי בכל מפגש הדרכה ונגישה למדריך ולמודרך המוכנים לפגוש את התכנים החווייתיים ולחקור אותם, בתהליך שאגדן מכנה "החלימה המונחת". "חלימה", הינה "העבודה הפסיכולוגית הלא מודעת הנעשית על ידי היחיד (בשינה וביקיצה) עם ניסיונו הרגשי החי". תפקידו של המדריך "לייצור סביבה המבטיחה את חירותם של המדריך והמודרך לחשוב ולחלום ולהיות בהכרה חיה למתרחש בתוך הקשר הטיפולי וההדרכתי, לצד משחק הגומלין בין השניים" (2005).
הדרכה פסיכודנמית חווייתית-תהליכית בהיותה קרובת חוויה ובלתי אמצעית, מאפשרת ניצול מרבי של המפגש הפרטני או הקבוצתי לעבודה יעילה במרחב מעברי בו מתרחשים תהליכי ההתמרה. היא תורמת לשיחרורו של המודרך, ולא פעם של המטופל, מהמקומות בהם איבד פרספקטיבה וחופש פעולה, ומולידה תובנות אצל כל המשתתפים בתהליך, הן בנוגע לדיאדה הטיפולית, והן בנוגע לעצמנו, כאנשים וכמטפלים.
בקורס זה ייעשה שימוש במפגש הקבוצתי על מנת להעמיק את היכרותנו עם גישת ההדרכה החווייתית-תהליכית, על כל שלביה. במהלך הסמסטר, משתתפי הקבוצה יעבדו, כמודרכים, על חומרים שמתעוררים בקשריהם הטיפוליים וההדרכתיים, וילמדו, כמדריכים עמיתים, ליישם את הפוזיציה החווייתית-תהליכית על ידי תירגולה המונחית בזמן המפגש.
התנסויות אילו תשמשנה אותנו בדיונים שנקיים אודות יתרונותיה וחסרונותיה של הגישה. כמו כן, נתפנה לעסוק בשאלות הנובעות מיישום הגישה בהדרכות הפרטניות והקבוצתיות של משתתפי הקורס. לקראת הקורס, ובין המפגשים, נקרא מספר מאמרים העוסקים בהדרכה מקצועית פסיכו דינמית וביישום הפסיכואנליטי של מיומנויות לא פרשניות, ובראשם, מאמרו של אגדן " על הדרכה פסיכואנליטית" (2005), במטרה לבסס את הרציונל התיאורטי העומד מאחורי הגישה.
אודות המנחה
ג'רמי רוז, Msw, Dip. Psychotherapy. אני מלמד ומדריך בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת ת"א, מלמד בביה"ס החדש לפסיכותרפיה, ובעל פרקטיקה פרטית בתל אביב ובכפר הס. יש לי רקע בגישות הומניסטיות ובהנחיית קבוצות ואני בוגר התכנית לפסיכותרפיה והתכנית ללימודים מתקדמים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית התייחסותית, באוניברסיטת ת"א. פיתחתי את הגישה החווייתית-תהליכית להדרכה מקצועית פסיכו דינמית בשני העשורים האחרונים במסגרות הכשרה מקצועיות, בהדרכת צוותים מקצועיים בשרות הציבורי, ובפרקטיקה הפרטית.
תהליך הרשמה
תנאי הקבלה
הלימודים מיועדים לפסיכותרפיסטים בעלי ניסיון קליני ממקצועות מגוונים (פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, ומטפלים בעלי תואר שני ממקצועות נוספים) המעוניינים להעמיק את הבנתם של תהליכים פסיכו דינמיים ואת אופני יישומם בעבודתם ההדרכתית והטיפולית.
על כל הנרשמים לעמוד בהליך הרישום הפורמלי, ולעבור ראיון טלפוני לבדיקה הדדית של התאמת הסמינר לצרכיהם ובמטרה להרכיב קבוצה היכולה ללמוד ולעבוד יחד באופן פורה.
מבנה הקורס
הקורס הינו סמסטריאלי ויהיה בן 13 מפגשים אשר יתקיימו לאורך סמסטר ב' של השנה האקדמית תשע"ה.
מספר המשתתפים: 6-8
משך כל מפגש שלוש שעות אקדמיות.
המפגשים ייערכו בימי חמישי מהשעה 10:15-12:30.
מועדי המפגשים:
12.3.15, 19.3, 26.3, 2.4, 16.4, 30.4, 7.5, 14.5, 21.5, 28.5, 4.6, 11.6, 18.6.
המפגשים יתקיימו בקליניקה של ג'רמי, ביוניצמן 21, תל אביב.
עלות
עלות ההשתתפות בקורס הינה 2600 ₪. יש אפשרות לפריסה לשישה תשלומים (התשלום בצ'קים או במזומן). דמי ההרשמה על סך 500 ₪ כלולים בתשלום זה. ניתן לבטל את ההרשמה עד לתאריך 1.1.14 אז יוחזרו הצ'קים לנרשם מלבד דמי ההרשמה בסך 500 ש"ח. ביטול הרשמה לאחר ה-1.2 לא יאפשר החזרת התשלום.
צעד אחר צעד
יש לשלוח קורות חיים מופרטים (רזומה) אל תיבת המייל שלנו PsychotherapyNewSchool@gmail.com
לאחר קבלת קורות החיים חלק מהפונים יוזמנו לראיון קבלה אישי, במטרה להרכיב קבוצה היכולה ללמוד ולעבוד יחד באופן פורה.
לבירורים ושאלות ניתן לפנות אל מזכירות בית הספר בטלפון 0523-281-781 (איתי)