טיפול מבוסס מנטליזציה /
ד"ר אילן דיאמנט, יואב ברושי
תיאור הקורס
גישת הטיפול מבוסס המנטליזציה הינה גישה חדשנית אשר הוכחה כיעילה ביותר עם מטופלים המתמודדים עם הפרעות אישיות קשות. למידת עקרונות הגישה ותרגולם מאפשרת ומחזקת עמדה רפלקטיבית, מודעת, יצירתית וגמישה של המטפל/ת, ומשכללת את היכולת להתגברות על מצבי תקיעות (impasse) בתהליך הטיפולי. לרכישת העמדה הטיפולית מבוססת המנטליזציה השלכות מעשיות על התנהלות במגוון מישורי יחסים בין אישים בחיי היום-יום, ביחסי זוגיות, יחסי הורים-ילדים, יחסי מורה-תלמיד וכדומה.
מנטליזציה היא היכולת להבין את עצמי ואת האחר תוך התייחסות למצבים תודעתיים (כרגשות, מחשבות, עמדות, משאלות). עיסוק במנטליזציה הינו כושר בסיסי, המתפתח במהלך הינקות והילדות, במרחב של יחסי התקשרות בטוחה (secured attachment). המוקד הבעייתי אצל בעלי הפרעות אישיות קשות הוא בקושי לפתח את היכולת למנטליזציה. ליקוי זה בא לידי ביטוי בקשרים בין-אישיים טעונים רגשית. תנודות רגשיות עזות, אימפולסיביות ופגיעות ביחסים בין-אישיים הינם התוצר הבלתי נמנע של הקריסה במנטליזציה. מתוך הבנה תיאורטית חדשה של הסיבות להתפתחות הקושי, פותחה גישת הטיפול מבוסס המנטליזציה בלונדון על ידי פרופ' פיטר פונגי וד"ר' אנתוני בייטמן.
ייחודה של הגישה הוא בחיבור שבין תיאוריות פסיכואנליטיות קלאסיות (לדוגמא, וויניקוט, ביון, קרנברג), לבין גישות מחקריות בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית (תיאוריית ההתקשרות של בולבי), הקוגניטיבית (ToM, תיאורית התודעה [mind] של סיימון בארון-כהן) והגישה הפסיכו-נוירולוגית.
טיפול מבוסס מנטליזציה (MBT – Mentalizing Based Treatment) מתבסס על עקרונות מוכרים (כתמיכה, אמפתיה, חקירה וגילוי) ומוגדר כפסיכותרפיה דינאמית, המתמקדת בקשר המתרחש בין המטופל לבין המטפל. הגישה איננה דורשת החלפה של גישה טיפולית בה נוקט/ת המטפל/ת. היא ניתנת ליישום גם בשיטות טיפול קיימות, במצבים בהם עולה הצורך להתמקד בחיזוק היכולת למנטליזציה. הגישה מיושמת במגוון אוכלוסיות, כגון: ילדים ונוער, זוגות ומשפחות, בעבודה עם מבוגרים, כמו גם במגוון הפרעות, כגון: הפרעות חרדה, מצבים פוסט טראומטיים, הפרעות אכילה, דיכאון, הפרעות סומאטיות ועוד.
מטרת הקורס: הקורס מיועד להפגיש מטפלים בעלי ניסיון עם הרעיונות התיאורטיים והמשמעויות המעשיות של תהליכי מנטליזציה, להכיר אירועים בהם מתרחשת קריסה בתהליכים אלה ובדרכים לשיקומה. מטרת ההתנסות והעבודה, הלכה למעשה, לעודד את המטפלים לפתח אופנים בהם יוכלו לרתום את הידע התיאורטי והחווייתי לשימוש בעבודתם הטיפולית.
מבנה הקורס:
הקורס יתנהל בסמסטר א' של השנה האקדמית .
חלקו הראשון של הקורס יכלול סקירה של ההבנה התיאורטית החדשה של הסיבות להתפתחות הליקוי במנטליזציה ושל הקשר בין הידע התיאורטי והמחקרי לגבי התפתחות היכולת למנטליזציה לבין ההבנה את הפרקטיקה והטכניקות הטיפוליות.
במקביל, ייעשה שימוש בתרגול אישי-דידקטי של העמדה המנטליסטית ושל מושגיה. הלמידה תשלב בין תהליכי הבנה תיאורטית של המושגים והעקרונות לבין תהליכי התבוננות עצמית וחווייתית של המשתתפים.
חלקו השני של הקורס יתמקד בעבודה קבוצתית מודרכת, באמצעותה תתפתח התנסות בהקשבה רציפה ומנוסחת לתהליכי מנטליזציה בעצמי ובזולתי, ויתאפשר תרגול אישי בזיהוי קריסת מנטליזציה ובשיקומה. מטרת העבודה במרחב הקבוצתי היא לשכלל פיתוח של "מדריך פנימי" לעבודה הטיפולית. הקבוצה תעסוק במקרים טיפוליים שיביאו המשתתפים.
** בוגרי הקורס יקבלו תעודה המעידה על סיום קורס ההכשרה הבסיסי בטיפול מבוסס מנטליזציה מטעם בית הספר החדש לפסיכותרפיה והמרכז הישראלי למנטליזציה.
דרישת הקורס: נוכחות והשתתפות פעילה, קריאת מקורות ביבליוגראפיים, הבאת מקרים המושאלים מהטיפול או מהחיים האישיים להדרכה קבוצתית.
אודות המרצים-מנחים
שני המרצים-מנחים הקימו את המרכז הישראלי למנטליזציה, ועוסקים ביישום ובהדרכת טיפול מבוסס מנטליזציה בקורסים ובסדנאות במסגרות שונות בארץ ובחו"ל.
ד"ר אילן דיאמנט, פסיכולוג קליני. מורה במגמה הקלינית בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, מלמד באוניברסיטת תל אביב – בבית ספר לפסיכותרפיה, ובאוניברסיטה העברית – בית ספר לפסיכותרפיה, מכון מגיד. עבודת הדוקטורט נכתבה בהדרכת פרופ׳ פיטר פונגי (ממפתחי מודל טיפול מנטליזציה (באוניברסיטת לונדון.
יואב ברושי, פסיכולוג קליני. מנחה לטיפול קבוצתי. מלמד באוניברסיטת תל אביב – בבית ספר לפסיכותרפיה, ובאוניברסיטה העברית – בית ספר לפסיכותרפיה מכון מגיד. דוקטורנט במסלול לפרשנות ופסיכואנליזה בתכנית הבין תחומית, אוניברסיטת בר-אילן.
תהליך ההרשמה
תנאי הקבלה
הקורס מיועד לפסיכולוגים קליניים, שיקומיים, חינוכיים ורפואיים, עובדים סוציאליים קליניים, פסיכיאטרים מומחים ופסיכותרפיסטים בעלי תואר שני בתחום בריאות הנפש בעלי ניסיון קליני של ארבע שנים לפחות ומגע עכשווי עם מטופלים איתם ניתן ליישם את שיטת הטיפול. על כל הנרשמים לעמוד בהליך הרישום הפורמלי. חלק מהפונים יוזמנו לראיון קבלה אישי.
מבנה הקורס
הקורס ייערך במתכונת סמסטריאלית של 13 מפגשים לאורך סמסטר א' של השנה האקדמית. משך כל מפגש שלוש שעות אקדמיות.
המפגשים ייערכו בימי ה' בין השעות: 12:00 – 09:00 .
מועדי המפגשים: 23.10.14, 30.10.14, 6.11.14, 13.11.14, 20.11.14, 27.11.14, 4.12.14, 11.12.14,
דילוג (חנוכה), 25.12.14, 1.1.15, 8.1.15, 15.1.15, 22.1.15
מספר המשתתפים המקסימלי בכיתה: 20
המפגשים יתקיימו בבית הספר החדש לפסיכותרפיה, מרכז מפ"ט עמל, רח' קהילת קייב 17, צפון ת"א (בסמוך לתיכון ליידי דייויס).
שכר הלימוד
שכר הלימוד בקורס טיפול מבוסס מנטליזציה הינו 4900 ₪. לנרשמים בהרשמה מוקדמת תינתן הנחה בגובה 500 ש"ח. יש אפשרות לפריסה חודשית לאורך כל הקורס (התשלום בצ'קים, במזומן או באשראי). דמי ההרשמה על סך 500 ₪ כלולים בתשלום זה. ניתן לבטל את ההרשמה עד לתאריך 1.9.14 אז יוחזרו הצ'קים לנרשם מלבד דמי ההרשמה בסך 500 ש"ח. ביטול הרשמה לאחר ה-1.9.14 לא יאפשר החזרת התשלום.
הרשמה מוקדמת
הנחה בגובה 500 ש"ח תינתן לנרשמים עד 1.8.14.
צעד אחר צעד
יש לשלוח קורות חיים מפורטים (רזומה) אל תיבת המייל שלנו: PsychotherpayNewSchool@gmail.com .
לאחר קבלת קורות החיים יוזמנו חלק מהמועמדים לראיון אישי עם אחד ממרצי בית-הספר.
בתוך מספר ימים תימסר תשובה למרואיין/ת ובמידה והתשובה חיובית יתבקשו לשלם 500 ₪ דמי הרשמה (אשר כלולים בעלות שכר הלימוד).
לבירורים ושאלות ניתן לפנות אל מזכירות בית הספר בטלפון 0523-281-781 (איתי)